Wat brengt meer succes voor uw ondernemersdoelen? Waar is de investering van tijd en mankracht meer waard? Als deze vraag bij je opkomt, help ik je graag verder met dit artikel en mijn ervaring. Als je op dit moment aan het beslissen bent of je een blog of een website nodig hebt, of misschien beide, dan is dit bericht iets voor jou.
Zowel een blog als een website brengen inspanning en soms kosten met zich mee. Voordat u een keuze maakt voor een van de twee oplossingen, moet u daarom goed overwegen welke oplossing het beste past bij uw bedrijfsdoelstellingen.
En vooral uit welke oplossing u de meeste toegevoegde waarde haalt.
Wat is het verschil tussen een blog en een website?
Om beter te kunnen beoordelen welke vorm van online aanwezigheid het beste bij jou past, moeten we precies weten wat wat is. Dus laten we eens kijken wat precies het verschil is tussen een blog en een website.
Wat is een blog precies? Wat is het verschil met een website? Ok, technisch gezien is een blog ook een website. Ook in een blog worden gegevens (lees: teksten en afbeeldingen) op een overzichtelijke manier aan bezoekers van de site ter beschikking gesteld.
Een blog heeft echter een speciale functie die te danken is aan zijn structuur. In tegenstelling tot een normale website, is een blog ontworpen om artikelen in chronologische volgorde te presenteren.
Om die reden werden blogs vroeger uitsluitend gebruikt als een soort digitaal dagboek. Bloggers schreven op dagboekachtige wijze op wat ze hadden meegemaakt.
Door de chronologische sortering konden bezoekers als in een dagboek door de ervaringen bladeren.
Blogsystemen worden nu gebruikt voor contentmarketing. Dus voor marketingmaatregelen die afhankelijk zijn van de regelmatige publicatie van nieuwe, informatieve inhoud om bezoekers te genereren.
Hoe definieer je een website?
Een website is een verzameling afzonderlijke pagina’s die: B. vertegenwoordigen een bedrijf voor de bezoekers. Zakelijke websites bestaan vaak uit:
- een startpagina waar de bezoeker kort wordt opgepikt.
- een pagina ‘Over ons’ waarin het bedrijf wordt voorgesteld.
- Product- of servicepagina’s die beschrijven wat het bedrijf aanbiedt.
- De wettelijk relevante pagina’s zoals imprint, privacyverklaring en eventueel algemene voorwaarden.
Soms heeft een website ook een nieuwsrubriek. Vaak genoeg zijn er 2-jarige rapporten die niemand meer interesseren.
Een blog is natuurlijk ook een website. Maar een website wordt door veel bedrijven meestal statisch beheerd. Alle pagina’s, afbeeldingen en teksten worden op een gegeven moment op de website gezet en dan is het ding klaar. Er worden hooguit teksten toegevoegd of gewijzigd als dat nodig is.
Wanneer is een blog zinvol
Een blog willen maken, is misschien niet altijd logisch. Maar de blog is een wapen van onschatbare waarde als je op de meeste van de volgende punten ‘ja’ kunt antwoorden.
Als u op enigerlei wijze producten of diensten aanbiedt, d.w.z. afhankelijk bent van nieuwe klanten. Als u een extra inkomen wilt opbouwen voor uw eigenlijke baan. Als je kennis hebt die je kunt delen om mensen te helpen en zo nieuwe klanten aan te trekken. Als je bereid bent om je blog op een redelijk regelmatige basis te voeden met inhoud.
Als je als klein of middelgroot bedrijf een blog gebruikt, behaal je een zeer groot concurrentievoordeel.
Blogs zijn geen nieuwe uitvinding, maar veel te weinig bedrijven gebruiken ze ook echt.
In plaats daarvan richten alle bedrijven zich op social media platforms en verspillen ze enorme hoeveelheden energie, tijd en geld aan de productie van Facebook posts en Instagram stories.
Voor meer informatie en prijzen kun je een bezoekje brengen aan websitesvoormkb-ers.nl.