Als je een website runt, wil je zoveel mogelijk mensen bereiken en overtuigen met je content.
Definieer doelen en doelgroepen
Om tot een zo gebruiksvriendelijke website te komen, is het de moeite waard om wat tijd te investeren in het plannen en beantwoorden van de volgende vragen: Wat zijn de doelen van mijn website en wie wil ik bereiken? Of ik nu informatie wil verspreiden, producten wil verkopen of klantcontacten wil leggen, heeft een grote impact op de structuur, vormgeving en inhoud van mijn website. Desalniettemin zijn er enkele algemene criteria die kunnen worden gevolgd om een overtuigende website te ontwerpen.
Kies een kort en bondig domein als adres
De domeinnaam is de basis voor het succes van uw website. Hoe korter, pakkender en gedenkwaardiger het is, hoe gemakkelijker het voor gebruikers zal zijn om toegang te krijgen tot uw website. Een goed webadres mag niet langer zijn dan 20 tekens, mag geen afkortingen of ingewikkelde woorden of vreemde woorden, cijfers, umlauten of speciale tekens bevatten en, indien mogelijk, geen koppeltekens. Gebruik trefwoorden die uw aanbod beschrijven, of uw naam of bedrijfsnaam en de juiste domeinextensie.
Bied interessante content
Als je met je website wilt overtuigen, moet je je bezoekers aansprekende content bieden. Of het nu gaat om tekst, beeld, audio of video – de inhoud moet actueel zijn en passen bij het onderwerp van de website. Zoals verwacht zou de website van een trouwfotograaf veel foto’s en informatie over de diensten, prijzen en apparatuur van de fotograaf bevatten, terwijl een foodblog zou kunnen overtuigen met begrijpelijke recepten, aansprekende foto’s en handige video’s. Overigens staat de content vaak los van het daadwerkelijke website laten maken. Content kan dan weer worden ingekocht door een contentwriter.
Beantwoord wh-vragen en blijf gevarieerd
Welke content je ook op je website wilt presenteren, het helpt om deze vooraf te plannen en te structureren en de meerwaarde voor de gebruiker in vraag te stellen. Elke tekst moet de W-vragen van de lezer (Wie? Wat? Wanneer? Waar? Waarom? Hoe? Waarvoor?) zo duidelijk en volledig mogelijk beantwoorden.
Afwisselende formaten verhogen de aantrekkelijkheid en geven uw gebruikers de mogelijkheid om de inhoud snel te begrijpen. Gebruik verschillende formaten en media, waaronder:
- Vloeiende teksten
- Aanbiedingen
- Tabellen
- Foto’s
- Grafisch
- Videos
- Podcasts
Teksten structureren, opmaken en correct schrijven
Alle inhoud op een website moet zo lang als nodig en zo kort mogelijk zijn. Lange teksten zijn soms onvermijdelijk om complexe onderwerpen te presenteren. Dan is het vooral belangrijk om aandacht te besteden aan korte, niet-geneste zinnen en om na vijf tot zeven regels een alinea of een tussenkopje in te voegen. Vetgedrukte markeringen helpen om de belangrijkste uitspraken sneller te begrijpen. Correcte spelling, taal en interpunctie onderstrepen de geloofwaardigheid en ernst van de gepresenteerde inhoud en zijn een must-have, vooral voor bedrijfswebsites.
Kansen bieden voor interactie
Bezoekers van uw website willen niet alleen van informatie worden voorzien, ook communicatie met elkaar is belangrijk. Het moet makkelijk zijn om in contact te komen, bijvoorbeeld via een contactformulier dat gemakkelijk toegankelijk is vanaf elke pagina of via prominent gelinkte contactmogelijkheden. Vooral bij informatie-aanbiedingen zoals blogs zijn de commentaarfunctie of social media-functies zoals delen en liken van belang. Een webchat kan met name door bedrijven worden gebruikt voor een snelle uitwisseling met websitebezoekers en klanten. Met een zoekoptie kunnen gebruikers snel de gewenste website-inhoud vinden, wat logisch is voor zeer uitgebreide websites zoals blogs en wiki’s.
Het design: tijdloos en functioneel
Interessante content is belangrijk, maar deze content moet ook passend gepresenteerd worden om bezoekers te bereiken en vast te houden. De startpagina en alle subpagina’s mogen niet te veel inhoud op een overvolle manier presenteren – de zogenaamde witruimte zorgt voor een rustige, coherente totaalindruk en helpt de gebruiker om zijn weg te vinden. Open webdesigns zonder beperkingen zijn momenteel de trend, maar het is aan te raden om de inhoud niet te breed te presenteren, ook niet bij open designs, zodat het leesbaar blijft.
Kleuren, contrast en witruimte
Het kleurenschema van een webpagina moet contrast tussen de tekst en de achtergrond bieden en kleuren gebruiken die goed bij elkaar passen. De kleuren moeten consistent worden gebruikt volgens vooraf bepaalde regels. Als een logo wordt gepresenteerd, is het logisch om het kleurenschema van de website daarop af te stemmen. Het wordt aanbevolen om niet meer dan twee of drie verschillende kleuren te gebruiken voor de lay-out van een website. Accentkleuren kunnen worden gebruikt voor links en andere highlights zoals ondertitels, met name de links dienen duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn om de gewenste aandacht te genereren.